Koka soppa på en spik

Fick en kommentar på mitt förra inlägg där det ifrågasattes om jag klarar mig på den maten jag skrev att jag skulle äta. Måste kanske förtydliga det att jag är inte nazi med att banta. Jag är inte tjock, jag vill bara bli av med de extrakilon jag lagt på mig de senaste åren. Jag är 23 år gammal och jag har ett par år till på mig att vara mitt allra snyggaste, den kommer det bli svårare. Jag känner att om jag inte börjar rätta till mina grundtankar om kost och träning nu och får in det som rutiner i vardagen så kommer det bara bli svårare senare i livet.

Ibland kanske jag låter strikt men det är bara för att peppa mig själv och det är lättare när man inte går och tänker "men jag är ju ändå inte tjock, jag kan lika gärna äta det här och det här med". Det jag vill ha sagt är att jag går inte omkring och är hungrig. Visst jag sätter upp en "meny" för att ha en ram att hålla mig till men sen får jag inte panik om jag är hungrig och bestämmer mig för att äta ett extra äpple eller nån morot eller kanske en extra portion havregrynsgröt.

Grejen med min matsituation just nu är att jag är pank. Jag strulade till det med kurser förra året så jag har inte möjlighet att ta CSN, jag jobbade inte på hela sommaren för jag var inte hemma pga av utlandsstudier (btw min första sommar som jag inte jobbat, har jobbat varje lov sam kvällar och helger under skoltiden sedan jag var 16. Bara så ingen får för sig att jag är lat och le. Det jag saknar för att få CSN är 5 ynka poäng. Jag väntar på att de ska skickas från Frankrike så jag kan tillgodoräkna dem. Då är det lungt igen.

Jag VILL inte äta pasta och bröd. Visst det är billig mat men det är varken bra för kroppen eller speciellt gott. Jag tänker på det ofta. Vad enkelt det hade varit att banta om man bara hade pengar. Ett par PT-timmar i veckan och nyttig god mat. Nyttig mat är god mat... oftast.

Jag klagar inte å min situation som student. Jag tycker att studiemedlet räcker. Man ska inte leva i lyx när man går på bidrag och statliga lån. Jag tar dessa lånen för att överleva och klara mig fram till den dagen jag kan börja jobba. Så den dagen jag får CSN så kommer jag äta bättre. Nu vill jag bara ha billig mat som jag tycker om, och det äter jag. Ok havregrynsgröt är inte min favoritmat med med äpple och kanel så är det inte så farligt det heller.

Så vill ni hjälpa mig med att berätta om goda recept, råvaror etc som är billiga så är jag "all ears". Jag är väldigt öppen för förslag och förbättringar. :) Shoot..

Kommentarer
Postat av: sara - mamma till wilda

Bra förklarat, men förstår ändå inte hur du klarar dig hahaha Skitbra om du klarar det förstås. You go girl!

2010-09-21 @ 20:29:39
URL: http://saratilling.devote.se
Postat av: Michan

Tack för inspirationen, kul att läsa om andra som också kämpar med vikten.

Lycka till

2010-09-22 @ 21:30:23
URL: http://michaela-michan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0